ebbakristinapersson

Ilska, sorg, glädje, melankoli, rädsla och så vidare.. - Allt i en människas inre som ibland behöver komma ut.

Skillnaden

Kategori: Allmänt

Det blir nog aldrig så tydligt att vi fortfarande lever i ett unket könsmaktssamhälle som i reklam. Den är liksom totalt genomsyrad av att "sex säljer" och framförallt att "den sexiga kvinnokroppen säljer".
Kvinnors ansikten tas ofta bort från bilden, är bortvända, övertäckta eller bara bestående av en öppen/gapande mun. Då blir hon ett objekt, något att titta på, använda sig av, att erövra, och "få med i paketet".
 
Män i reklamer däremot får vara aktiva. De är handfasta. Står i, och tar i. Agerar. De står ofta med armarna i kors, fullt påklädda - kanske i en svindyr kostym - med fast, bestämd blick. Och med män förlikar sig andra män med. De får "power". Och de passiva kvinnorna i reklamen är en erövring; Något som bidrar till bilden av den kraftulla, mäktige, store mannen: "Med den här bilen/klockan/kostymen/motorcykeln/skogsmaskinen får du varenda Victoria Secret-modell att sätta sig på knä framför dig". 
 
"Sälj grej med tjej" (saljgrejmedtjej.se) är en skön (och med fett obehagligt fokus) sida som uppmärksammades för något år sedan, som visar hur reklamer väldigt tydligt bara använder tjejer för att förstärka kraften hos den produkt som säljs, - för mäns skull. Den visar bl.a. reklamer med tjejer i snortight bikini som sitter på en snöskoter och putar med läpparna. Eller fiskar i stringtrosor och högklackat med något nytt fancy fiskespö. Kul och väldigt realistiskt va?
 
 
 
 
 
American apparel som det stormat en del kring det senaste hade den här reklamen när de öppnade en ny butik i någon europeisk stad för ett tag sen. Vad är det som är öppet sa ni??
 
Unisex var det ja........
 
Samma företag, men rätt olika approach. Bilderna till vänster är de kvinnliga smyckena och de till höger de manliga. En kan ju dock tro att det är (kvinno)rövar och (lesbiskt) sex som säljs på de till vänster.. . 
 
Samma sida, två olika banner-reklamer. 
 Ja just det, fyra tjejer och en man, det är ju alla tjejers dröm. Medan killars är tjäna pengar. 
 
 
Sen det här att sociala medier tar bort "stötande reklam" som kan verka traumatiserande för barn och ungdomar. Och med "stötande" menar de typ bilder på amning och medicinska illustrationer av livmodern..
 
 
 
Eller så är det bara mig det är fel på.. Kanske är det så att jag inte förstått det sköna i att gnida en parfymflaska över punanin och mellan brösten, eller få en snopp-formad hamburgare inkörd långt ner i halsen? I så fall ber jag om ursäkt..